Pressemelding fra EFN (Elektronisk Forpost Norge) Oslo, onsdag 20. august 2008 SVARTE BOKSER I FORVALTNINGEN -- EN FARE FOR DEMOKRATIET Forvaltningen i Norge i dag blir stadig mer automatisert. Viktige lovtolkninger skrives inn i programvare. Disse lovtolkningene blir ikke offentliggjort, og programvaren fungerer som "svarte bokser" i forvaltningen. Dette er i strid med offentlighetsprinsippet. NOU 2003: 30, "Ny offentlighetslov"[1], beskriver offentlighetsprinsippet slik: "Muligheten for innsyn og dermed til å gjøre seg kjent med, påvirke og kontrollere forvaltningens virksomhet, er egnet til å øke tilliten til forvaltningen -- både de delene som er direkte styrt av folkevalgte og de delene der de daglige beslutninger treffes av administrasjonen. Åpenhet kan dermed også bidra til at allmennheten oppfatter forvaltningens avgjørelser og saksbehandling som legitime, og gjøre det lettere å få etterlevd og respektert forvaltningens avgjørelser og opptreden ellers. Innsynsretten vil også bidra til at samfunnsdebatten kan føres på et best mulig informert grunnlag, styrke allmennhetens engasjement i samfunnsspørsmål og derved bidra til et levende folkestyre. Betydningen av innsyn har økt i takt med at det offentlige har fått stadig flere oppgaver, og i takt med at stadig flere beslutninger blir delegert til administrasjonen." Dag Wiese Schartum, professor i rettsinformatikk ved universitetet i Oslo og redaktør for boka "Elektronisk forvaltning på norsk", sier i et intervju med Dagens IT[2]: "Det som ligger i programmene er ikke nødvendigvis så lett å avlede av lovgivingen. Det gjøres mange vanskelige vurderinger uten at disse tilgjengeliggjøres. De uttrykkes bare som programkode. Den forenklingen lovgiverne ikke får til gjør forvaltningen gjennom it-systemene." EFN deler denne bekymringen, men mener at Schartum ikke går langt nok i sine forslag om hvordan åpenhet i forvaltningen bør sikres. Han advarer mot "svarte bokser" i forvaltningen og foreslår bedre hjelpefunksjoner og informasjon om gjeldende lovverk integrert i slike systemer som tiltak. Dette er ikke nok. Normalsituasjonen er at borgere har rett til innsyn og at slik informasjon skal være offentlig. Det følger både av Offentlighetsloven, og av allmenne prinsipper og verdier om frihet, demokrati, medbestemmelse osv. Innsyn i slik programvare som dette er rett og slett en demokratisk rettighet. Effektiviteten av innsyn kan økes ved at programvaren er fri programvare, som vil øke interessen for den. Å gjøre programvaren fri kan da sees på som en måte å øke effektiviteten av innsynet ved å skape større interesse og handlingsrom for borgerne, og på den måten holde denne rettigheten i hevd som en levende rettighet. Det må være mulig for den enkelte å KUNNE verifisere at lover som rammer en selv blir tolket riktig i den automatikken et IT-system representerer. Det vil uansett senke risikoen for systematiske feil i automatikken dersom alle har muligheten til å finne feil i programvaren. Dersom systemet er lukket vil det både kunne snike seg inn systemfeil eller sågar kunne legges inn systemfeil som ingen andre kan finne. EFN mener derfor at et minimumskrav er at alle som ber om det må få innsyn i kildekoden til programvare som tolker lovverk i forvaltningen. Kildekoden tolker lovverket, og avgjørelser tas basert på disse tolkningene. Den kan inneholde feil, mangler og kontroversielle tolkninger. Så lenge folket ikke har tilgang til kildekoden fungerer slike systemer som hemmelige forskrifter, et klart brudd på offentlighetsprinsippet. EFN mener videre at den beste løsningen for innsyn vil være et krav om at slike systemer skal være fri programvare[3]. Det er viktig å kunne videredistribuere programvaren, også endrede utgaver, for å kunne ha en offentlig debatt om hvordan denne fungerer. Da må en kunne demonstrere hvordan endringer vil påvirke resultatet, og den naturlige måten å gjøre dette på er ved hjelp av endrede utgaver av originalen. Det vil også gjøre det mulig for befolkningen å kunne komme med forbedringsforslag. EFN krever derfor at alle som ønsker det må få innsyn i kildekoden til slik programvare i offentlig forvaltning, som for eksempel Altinn2. EFN oppfordrer også på det sterkeste til at det innføres et krav om at slike systemer skal være fri programvare. Dersom det finnes feil i et system, får vi systematiske feil -- det har langt større konsekvenser enn en manuell saksbehandlerfeil. Dette er en grunn til at systemene bør være åpne -- dvs. fri programvare. [1] http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NOUer/2003/NOU-2003-30/5.html?id=382904 [2] http://www.dagensit.no/article1465595.ece [3] http://www.nuug.no/dokumenter/folder-friprogramvare.pdf Kontaktpersoner for denne pressemeldingen: Geir Isene geir.isene@freecode.no mobil: 473 44 000 Knut Yrvin knuty@skolelinux.no mobil: 9347 9561 ----------------------------------------------------------------- EFN er en elektronisk borgerrettsorganisasjon - en rettighetsorganisasjon for ALLES rettigheter - som jobber med medborgerskap og juridiske rettigheter i IT-samfunnet. www.efn.no http://efn.no/svartboks-innsyn2008.txt