Av Andrea Gaarder og
Anne Cathrine Voss
Klassekampen
10. september 2001
Rød Ungdom har i sommer satt i gang en aksjon for gratis lærebøker ved å legge dem ut på internett for elever i den videregående skole.
Vi synes aksjonen er berettiget men ønsker også å sette fokus på en vesentlig forutsetning for kvaliteten på læringen - gode skolebibliotek som har:
I Klassekampen 9. august 2001 opplyser Aslak Sira Myhre at 20 prosent av skoleelevene ikke har PC hjemme. Det burde ikke være noe problem hvis skolebibliotekene er utrustet etter elevenes behov. Men som bibliotekarer i videregående skole ser vi at kapasiteten på internett og datamaskiner ikke er god nok. Bibliotekene burde være den naturlige arena for elevenes selvstendige arbeid - i videregående opplæring utstyrt slik at de kvalifiserer til betegnelsen læringssentre. Vi tror det vil være en avsporing og dessuten bli vanvittig kostbart å kreve én PC for hver elev.
Hvis skole- og folkebibliotekene rundt om i landet var rikelig utstyrt med internettmaskiner, ville mange brukere slippe å skaffe seg kostbart utstyr hjemme. Data, og især Microsoft, krever stadig oppdatering og fornyelse av programvaren og kan være en påkjenning både mentalt og økonomisk i de private hjem.
Statens bibliotektilsyn har nylig presentert en mager bibliotekstatistikk for skolebibliotekene generelt. Ingvei Eikås intervjuet Trond Giske i NRK P2, 2. juli 2001. Giske vil ikke gripe inn for å rette på det dårlige bibliotektilbudet til skoleelever. "Skolene og virksomheten der er i hovedsak lokalsamfunnets ansvar. Det blir veldig vanskelig hvis staten skal gå inn og detaljregulere åpningstiden til bibliotekene på den enkelte skole. Men vi kan sørge for at kommunene har økonomi til å bemanne skolene sånn at bibliotekene også blir ivaretatt", mener Giske.
Når departementet fraskriver seg ansvar ved ikke å gi klare føringer om krav til gode skolebibliotek, blir utviklingen overlatt tilfeldig engasjement på den enkelte skole. Bare såkalte "pilotskoler" får midler til en skikkelig biblioteksatsning. Skoleadministrasjonene sitter dessverre ofte fast i foreldet pedagogisk tenkning og ser fortsatt ikke bibliotek som en integrert del av skolen.
Ungdomsorganisasjonene som arbeider for elever i videregående skole må på banen og kreve standardheving og nytenking.
Vi vil derfor oppfordre Elevorganisasjonen og de politiske ungdomsorganisasjonene til å engasjere seg i skolens arbeids- og læringsmiljø og spesielt kjempe fram gode skolebibliotek!
Dette dokumentets adresse:
http://www.efn.no/skolebibliotek.html
Forfatternes adresse:
annecv@fagerborg.vgs.no
Elektronisk Forpost Norge er en rettighetsorganisasjon som jobber
med medborgerskap og juridiske rettigheter i IT-samfunnet.
www.efn.no.
Sist oppdatert av Thomas Gramstad 10. mars 2002.